Marketing Automation med flera kanaler för bästa möjliga resultat

Idag finns det många lösningar på marknaden som erbjuder Marketing Automation, men de är fokuserade till endast mail-kommunikation. Med Crossmedia Marketing Automation från PÅ Media kan du öka genomslagskraften och resultaten genom att kombinera era aktiviteter i flera kanaler. En personaliserad trycksak är en mycket effektiv budbärare för att driva trafiken till en personlig landningssida (PURL). Använder du dessutom mail, sms, sociala medier, telemarketing med mer, får du ökad effekt. När någon besöker sin sida kan du med automatiserade flöden styra vad som ska ske på personnivå utifrån förutbestämda regler i aktiviteten. Med Crossmedia Marketing Automation hanterar man enkelt kampanjer, stora som små.

Telia Refill – Nordens största Crossmedia Marketing Automationkampanj?

PÅ Media producerade en av Nordens största Crossmediakampanjer när vi hjälpte Telia att nå omkring 1,5 miljoner unika mottagare. Kampanjen gick i tre olika kanaler och alla personaliserade som tryck med PURL-länkar, SMS samt mail. För Telia innebar kampanjen rekordresultat då de slog sina tänkta mål med hela 33% när de använde Crossmedia Marketing Automation från PÅ Media. Läs mer om caset på Cap & Design

Crossmedia Event Automation

Är det viktigt för er att få rätt kategori deltagare, få fler att besöka er vid event, seminarium, utbildningar med mera, vi tippar på att det ligger högt på önskelistan. Med hjälp av Crossmedia Event Automation kan vi hjälpa er med det och även addera till att ni får tillgång till livedata på webben och viktigt statistik under processen i att bjuda in och under aktiviteten samt uppföljning. Ni kommer ha bättre kontroll på processen och spara värdefull tid.

Marketing automation och event automation

Crossmedia Event Automation är en datadriven lösning med funktioner och möjligheter som får en eventansvarig, marknadsansvarig med flera att få ett stort leende på läpparna. Vår lösning erbjuder er att personaliserat kommunicera i flera kanaler i samma aktivitet som t. ex. tryck, mail, webb, sociala medier med flera. Alla datahantering och återkoppling sker i samma aktivitet oavsett vilken kanal ni kommunicerar i. Ni har hela tiden livedata via webben och kan även få rapporter enligt önskemål via sms eller mail. Kalenderfunktioner som tydligt visar och håller reda på åtkomst av platser för de inbjudna. Incheckning enkelt med mobiltelefon med återkoppling till systemet. Påminnelser internt eller till inbjudna enligt önskemål som systemet hanterar automatiserat. Man sätter upp ett flöde och strategi för aktiviteten sedan sker det mesta automatiserat och både ni och era kunder kommer att bli mycket nöjda.

Analys och statistik

Se rapportering i tydliga diagram som är anpassade för just ditt företags önskemål. Allt för att du ska få in relevant data för att uppnå dina mål och syften när du genomför en aktivitet. Med Crossmedia Marketing Automation kan du få mer genomslagskraft och öka antalet besökare till kampanjsidor samt få in analysdata vilket du kan dra erfarenheter ifrån för att stärka din marknadsföring.
Marketing Automation - Strategi och analys med Crossmedia dashboard.

PÅ Media hjälper dig med Marketing Automation

Det ligger en utmaning i att göra en resa inom Marketing Automation. Om ni önskar att få stöd i processen så finns PÅ Media till er tjänst. Att ta hjälp av någon som gjort det tidigare och under en lägre tid påskyndar både läroprocessen och er framgång. Vi hjälper er vare sig ni har ett eget system eller inte. PÅ Media kan vara er leverantör inom strategi, det kreativa arbetet, storyboards samt produktion, ni väjer vad.

 

Dra nytta av GDPR


GDPR – Dataskyddsförordningen

GDPR även kallad Dataskyddsförordningen innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen ska börjar gälla från den 25 maj 2018 och ersätter då personuppgiftslagen (PuL). Det är viktigt att ni som företag vet hur ni ska anpassa er till dataskyddsförordningen. Datainspektionen har tagit fram en checklista som ett stöd till företag och andra organisationer, hämta checklistan här

Förenkla arbetet med att samla in samtycken
PÅ Media är noga inläst och har påbörjat anpassningsarbetet för GDPR som ombud till uppdrag med databashantering samt för PÅ Media internt. Vi hjälper gärna er som kund vid uppdrag inom datadriven och tryckt kommunikation. Vi har börjat arbeta fram anpassade upplägg och flöden som stöder det GDPR kommer att innebära och för att förenkla arbetet med att samla in samtycken från dina kunder.

Tio tips om Marketing Automation

MarketingAutomation_Dashboard

Vi märker tydligt att Marketing Automation är högaktuellt och vill dela med oss av våra erfarenheter då vi har levererat Crossmedia Marketing Automation ända sedan 2009.

Kombinera flera kanaler
En del upplever att det kan vara svårt att nå sina kunder och ännu svårare att få kunden att agera på deras budskap. Det är inte ovanligt att man använder endast e-post som kanal och får allt svårare att nå framgång. Lösningen är att kombinera flera kanaler med Crossmedia Marketing Automation. Om du lägger till fler kanaler i din Marketing Automation-aktivitet, får du ett bättre gensvar från dina mottagare. Personaliserat tryck som driver in trafik via en PURL (personlig länk) till personlig landningssida, SMS-kommunikation, sociala medier som LinkedIn och Facebook samt till och med klassisk telemarketing är exempel på olika kanaler som utökar chanserna att nå dina potentiella kunder. Har man en enda Marketing Automation-lösning som kan hantera ovan nämnda kanaler så sker alla smarta kopplingar mellan kanalerna automatiserat och du kan följa aktiviteten från ett och samma verktyg.

Var personlig i dina aktiviteter
Automatiserat är inte samma som opersonligt – tvärtom. Marketing Automation-verktyg ger stora möjligheter att anpassa avsändaren till rätt mottagare så att det blir extra personligt. Se till att din databas matchas med rätt kundansvarig på ert företag till rätt mottagare hos er kund. Då kan du bygga kommunikation som är mer personligt riktad. Katalogisera databasen utifrån dina kunders olika personas för att kunna ge den mest relevanta informationen för varje unik mottagare.

Eget system eller inte?
Innan du tar beslut att köpa in ett eget system – fundera på om det kan vara en god idé att prova på att anlita en duktig leverantör av Marketing Automation-tjänster istället för att driva en egen lösning. Det ligger en stor utmaning att göra en egen resa inom Marketing Automation. Vilket du än väljer så är det en stor trygghet i att alliera dig med ett duktigt och erfaret tjänsteföretag inom Marketing Automation. Att ta hjälp av någon som gjort det förut påskyndar både läroprocessen och din framgång. Man kan även använda sitt eget system till vissa aktiviteter och samtidigt ha en duktig och erfaren leverantör för andra aktiviteter som är bättre lämpade för att hantera i större och bredare system. En sådan leverantör kan även vara till hjälp strategiskt, kreativt, byggtekniskt samt ha driftansvar.

Strategi
Sätt upp en strategi för hur du vill använda Marketing Automation. Dela gärna upp strategin i delmål som är rimliga med hänsyn till resurser som finns att tillgå och övriga aktiviteter ni planerar att genomföra. Om du vill få upp farten i din satsning, lägg med en budget för att samarbeta med en leverantör av Marketing Automation-tjänster.

Starta enkelt och skala upp över tid
Marketing Automation blir bäst när man arbetar långsiktigt. Man måste arbeta så att det blir hanterbart och ta lärdom hela tiden. Med tiden får du erfarenhet och förstår hur just din målgrupp reagerar på kommunikation i de olika kanalerna – tryck, mail, sms med flera. Du kan även se vilket content som passar bäst för olika mottagare och målgrupper. Marketing Automation är inte bara en resa för er organisation utan även för era kunder och prospects.

Få med dig säljavdelningen
En av de stora styrkorna med bra Marketing Automation-aktiviteter är att det skapas bra leads. Men om ni inte tar vara på dem tappar ni poängen. Ett tips är att involvera sälj i vad som går att göra med Marketing Automation. Bjud gärna in dem till en workshop där ni diskuterar hur ni bäst utnyttjar verktyget. Få med fler på tåget med andra ord.

Mål och syfte
Alla aktiviteter du ska genomföra måste ha mål och syfte innan du startar upp ett Marketing Automation-projekt. Utan detta tappar du lätt fokus och du spiller tid och pengar i onödan.

Skissa på papper och arbeta gärna i grupp
Skissa flitigt på papper och lufta alla idéer när du ska skapa flödesschema och storyboard. Var gärna flera personer som hjälps åt att kreativt skapa de olika stegen tillsammans. Det föds många goda ideér i en grupp. Den smartaste i gruppen är gruppen 🙂 

Testa och testa igen
När du har byggt ett flöde för en aktivitet – gå aldrig live innan du har testat och testat igen. Låt gärna personer som inte har varit involverade i aktiviteten gå igenom det tänkta flödet när det är läge för testkörning. Det är lätt att bli ”hemmablind” och en utomstående kan upptäcka saker man själv inte lagt märke till. Det finns exempel där man har missat någon liten detalj för att man har haft för bråttom att gå live. Det kan ge en mycket tråkig överraskning.

Att bygga upp er databas
Det finns många sätt att bygga upp er databas. Om ni har ett CRM på företaget så har du självklart tillgång till era kunder och prospekts, men du kan även köpa in listor från företag som säljer adressregister. Tänk till noga på era urval före köpet och hur du kan dra nytta av urvalen i er kommunikation. Marketing Automation-verktyget ger stora möjligheter att anpassa budskapet för olika mottagare. Ta reda på vilka regler som finns för användning – många vill att ni ska ange dem som adresskälla om du ska skicka till exempel ett tryckt DR. 

Ett kostnadseffektivt sätt att bygga upp er databas är att skapa just en Marketing Automation-aktivitet i form av exempelvis en tävling. På tävlingssidan ber du den tävlande att registrera sig och på så vis samlar du in värdefull data. Tänk på att i tävlingsvillkoren tydligt informera hur ni kommer att använda datan för framtida marknadsaktiviteter. En sådan aktivitet passar bäst för dig som ska ha ett event eller ställa ut på en mässa. Eller varför inte i ett affärscentrum eller liknande, där du kan dela ut tävlingsinformation och ha tävlingsbudskapet på skärmar eller rollups? En lockande vinst motiverar mottagaren att ta sig tiden att tävla. Att ha med välgörenhet och att ni skänker pengar för varje tävlande kan även vara en god idé. Men det kräver att ni har kommunicerat med en välgörenhetsorganisation om upplägget.

Vill du veta mer?