CROSSMEDIA MARKETING

Crossmedia marketing för bästa resultat

Vi investerade i en plattform  för crossmedia redan 2009 och har arbetat och utvecklats med spännande uppdrag inom området och vi använder även tekniken vid de flesta av våra egna marknadsaktiviteter. Plattformen som vi använder att sätta upp datadrivna aktiviteter är EFI DirectSmile Cross Media från företaget EFI som är ett världsomfattande företag baserat i Silicon Valley, Kalifornien.

Vad är crossmedia?

Med crossmediateknik använder man datadriven teknik och man kan enkelt skapa personaliserad och individanspassad kommunikation, du kan adderar in flera olika kanaler att kommunicera i, vilket kan underlätta att nå bra resultat när du vill nå dina tänkta mottagare att agera på ditt budskap eller erbjudande. 

Som exempel går det utmärkt att starta upp en aktivitet med en personaliserad trycksak som driver trafik till en personlig landningssida på webben via en PURL som är en personlig webblänk (Personalized URL). Det går även att använda unika och personaliserade QR-koder i er aktivitet på trycksaker eller digitalt.

Andra kanaler som du kan addera in i din kommunikation är mail och SMS. Vill du sedan driva på mer trafik och öppna upp bredare så kan du lägga till in sociala medier som LinkedIn och Facebook som exempel och varför inte lägga upp inlägg på er webbplats eller i mailfötter som leder in till aktiviteten. 

Det går även att driva på och fånga upp leads på aktiviteter och detta smart kopplat via er säljorganisation eller klassisk telemarketing, detta gör man administrativt enkelt via ett gränssnitt som som har kontakt direkt via plattformen på aktuell aktivtet.

Har man tillgång till en plattform som kan hantera omnikanaler datadrivet så sker kopplingar mellan kanalerna enkelt och du kan automatisera flöden. Det gör att du kan hantera marketing automation och skapa effektfulla aktviteter.  Du kan enkelt följa aktiviteten från en och samma plattform och dess dashboard för att se statistik och övrig värdefull data. Exempel på plattformar för att hantera datadrivna aktiviteter är Upsales, HupSpot, Marketto, Microsoft Dynamics, EFI DirectSmile Cross Media. 

Vi  hjälper er med att skapa kreativa kampanjer

Vi erbjuder att skapa kreativa kampanjer för att interagera i er relation med er målgrupp. Vi har kunskapen, idéerna samt en enastående plattform för att snabbt och smidigt bygga och sjösätta datadrivna aktiviteter åt våra kunder.  Exempel på aktivitetskampanjer är engagerande digitala utbildningsportaler, professionella inbjudningar, lojalitetsprogram, onlinetävlningar, aktiviteter för att skapa rekommendationer för dina produkter eller ditt varumärke. Vi hjälper dig från start till mål för att genomföra aktiviteter på bästa sätt.

Telia Refill – Nordens största crossmedia marketing-kampanj?

PÅ Media producerade en av Nordens största crossmediakampanjer när vi hjälpte Telia att nå omkring 1,5 miljoner unika mottagare. Kampanjen gick i tre olika kanaler och alla personaliserade som tryck med Purl-länkar, SMS samt mailkommunikation. För Telia innebar kampanjen rekordresultat då de slog sina tänkta mål med hela 33% när de använde crossmedia marketing  från PÅ Media. Läs mer om caset på Cap & Design

Analys och statistik

Se rapportering i tydliga diagram som är anpassade för just ditt företags önskemål. Allt för att du ska få in relevant data för att uppnå dina mål och syften när du genomför en aktivitet. Med crossmedia marketing kan du få mer genomslagskraft och öka antalet besökare till kampanjsidor samt få in analysdata vilket du kan dra erfarenheter ifrån för att stärka din marknadsföring för kommande aktiviteter.

PÅ Media hjälper dig med Crossmedia marketing

PÅ Media kan hjälpa er med datadriven marknadsföring och vid aktiviteter som att bjuda in till event med hjälp av crossmedia marketing. Vi har en avancerad plattform för att hjälpa våra kunder med automatiserad crossmedia marketing i flera kanaler personaliserat tryck, sms, mail och sociala medier som exempel. Vi arbetar med att sätta upp en bra strategi och kreativt skapa samt producera kampanjer för driva marknadsföring, bjuda in till event samt e-learing som exempel. En stor fördel med PÅ Media som hanterar en helhet är att ni som kund själva kan bestämma hur omfattande och vilken del ni önskar få hjälp med i projektet, vilket främjar kostnadseffektivitet samt ofta innebär en viktig och nödvändig avlastning för våra kunder för att genomföra projekt framgångsrikt hela vägen i mål. Vi är er kommunikationsbyrå och produktionsbyrå inom crossmedia marketing.

Få stöd med processer i  marketing automation

Det ligger en utmaning i att göra en resa inom marketing automation. Om ni önskar att få stöd i processen så finns PÅ Media till er tjänst. Att ta hjälp av någon som gjort det tidigare och under en lägre tid påskyndar både läroprocessen och er framgång. Vi hjälper er vare sig ni har ett eget system eller inte. PÅ Media kan vara er leverantör inom strategi, det kreativa arbetet, storyboards samt produktion, ni väjer själva och vi hjälper er till goda resultat.

Tio tips om marketing automation

Vi märker tydligt att marketing automation är högaktuellt och vill dela med oss av våra erfarenheter då vi har levererat crossmedia marketing ända sedan 2009. Har ni frågor till oss i ämnet är ni varmt välkomna att höra av er. Vi hjälper till på bästa sätt.

Kombinera flera kanaler

En del upplever att det kan vara svårt att nå sina kunder och ännu svårare att få kunden att agera på deras budskap. Det är inte ovanligt att man använder endast e-post som kanal och får allt svårare att nå framgång. Lösningen är att kombinera flera kanaler med Crossmedia Marketing Automation. Om du lägger till fler kanaler i din Marketing Automation-aktivitet, får du ett bättre gensvar från dina mottagare. Personaliserat tryck som driver in trafik via en PURL (personlig länk) till personlig landningssida, SMS-kommunikation, sociala medier som LinkedIn och Facebook samt till och med klassisk telemarketing är exempel på olika kanaler som utökar chanserna att nå dina potentiella kunder. Har man en enda Marketing Automation-lösning som kan hantera ovan nämnda kanaler så sker alla smarta kopplingar mellan kanalerna automatiserat och du kan följa aktiviteten från ett och samma verktyg.

Var personlig i dina aktiviteter

Automatiserat är inte samma som opersonligt – tvärtom. Marketing Automation-verktyg ger stora möjligheter att anpassa avsändaren till rätt mottagare så att det blir extra personligt. Se till att din databas matchas med rätt kundansvarig på ert företag till rätt mottagare hos er kund. Då kan du bygga kommunikation som är mer personligt riktad. Katalogisera databasen utifrån dina kunders olika personas för att kunna ge den mest relevanta informationen för varje unik mottagare.

Eget system eller inte?

Innan du tar beslut att köpa in ett eget system – fundera på om det kan vara en god idé att prova på att anlita en duktig leverantör av Marketing Automation-tjänster istället för att driva en egen lösning. Det ligger en stor utmaning att göra en egen resa inom Marketing Automation. Vilket du än väljer så är det en stor trygghet i att alliera dig med ett duktigt och erfaret tjänsteföretag inom Marketing Automation. Att ta hjälp av någon som gjort det förut påskyndar både läroprocessen och din framgång. Man kan även använda sitt eget system till vissa aktiviteter och samtidigt ha en duktig och erfaren leverantör för andra aktiviteter som är bättre lämpade för att hantera i större och bredare system. En sådan leverantör kan även vara till hjälp strategiskt, kreativt, byggtekniskt samt ha driftansvar.

Strategi

Sätt upp en strategi för hur du vill använda Marketing Automation. Dela gärna upp strategin i delmål som är rimliga med hänsyn till resurser som finns att tillgå och övriga aktiviteter ni planerar att genomföra. Om du vill få upp farten i din satsning, lägg med en budget för att samarbeta med en leverantör av Marketing Automation-tjänster.

Starta enkelt och skala upp över tid

Marketing Automation blir bäst när man arbetar långsiktigt. Man måste arbeta så att det blir hanterbart och ta lärdom hela tiden. Med tiden får du erfarenhet och förstår hur just din målgrupp reagerar på kommunikation i de olika kanalerna – tryck, mail, sms med flera. Du kan även se vilket content som passar bäst för olika mottagare och målgrupper. Marketing Automation är inte bara en resa för er organisation utan även för era kunder och prospects.

Få med dig säljavdelningen

En av de stora styrkorna med bra Marketing Automation-aktiviteter är att det skapas bra leads. Men om ni inte tar vara på dem tappar ni poängen. Ett tips är att involvera sälj i vad som går att göra med Marketing Automation. Bjud gärna in dem till en workshop där ni diskuterar hur ni bäst utnyttjar verktyget. Få med fler på tåget med andra ord.

Mål och syfte

Alla aktiviteter du ska genomföra måste ha mål och syfte innan du startar upp ett Marketing Automation-projekt. Utan detta tappar du lätt fokus och du spiller tid och pengar i onödan.

Skissa på papper och arbeta gärna i grupp

Skissa flitigt på papper och lufta alla idéer när du ska skapa flödesschema och storyboard. Var gärna flera personer som hjälps åt att kreativt skapa de olika stegen tillsammans. Det föds många goda ideér i en grupp. Den smartaste i gruppen är gruppen?

Testa och testa igen

När du har byggt ett flöde för en aktivitet – gå aldrig live innan du har testat och testat igen. Låt gärna personer som inte har varit involverade i aktiviteten gå igenom det tänkta flödet när det är läge för testkörning. Det är lätt att bli ”hemmablind” och en utomstående kan upptäcka saker man själv inte lagt märke till. Det finns exempel där man har missat någon liten detalj för att man har haft för bråttom att gå live. Det kan ge en mycket tråkig överraskning.

Att bygga upp er databas

Det finns många sätt att bygga upp er databas. Om ni har ett CRM på företaget så har du självklart tillgång till era kunder och prospekts, men du kan även köpa in listor från företag som säljer adressregister. Tänk till noga på era urval före köpet och hur du kan dra nytta av urvalen i er kommunikation. Marketing Automation-verktyget ger stora möjligheter att anpassa budskapet för olika mottagare. Ta reda på vilka regler som finns för användning – många vill att ni ska ange dem som adresskälla om du ska skicka till exempel ett tryckt DR.

Ett kostnadseffektivt sätt att bygga upp er databas är att skapa just en Marketing Automation-aktivitet i form av exempelvis en tävling. På tävlingssidan ber du den tävlande att registrera sig och på så vis samlar du in värdefull data. Tänk på att i tävlingsvillkoren tydligt informera hur ni kommer att använda datan för framtida marknadsaktiviteter. En sådan aktivitet passar bäst för dig som ska ha ett event eller ställa ut på en mässa. Eller varför inte i ett affärscentrum eller liknande, där du kan dela ut tävlingsinformation och ha tävlingsbudskapet på skärmar eller rollups? En lockande vinst motiverar mottagaren att ta sig tiden att tävla. Att ha med välgörenhet och att ni skänker pengar för varje tävlande kan även vara en god idé. Men det kräver att ni har kommunicerat med en välgörenhetsorganisation om upplägget.

Exempel från vårt showroom

Kreativ kampanj för Barnspecialisttandvården Kronan

In Creative art / Crossmedia marketing / Förpackningar / Foto & film / Trycksaker / Webb

E-learning plattform / DNB finans

In Creative art / Crossmedia marketing / Webb

Planparty 2022

In Creative art / Crossmedia marketing / Effekter på trycksaker / Inbjudan / Trycksaker / Webb

Digitalt kommunikationsflöde för DNB i Almedalen

In Creative art / Crossmedia marketing / Webb

Kampanjproduktion Bauknecht

In Creative art / Crossmedia marketing / Trycksaker / Webb

Hikoki tävlingskampanj

In Creative art / Crossmedia marketing / Webb